שלב 1 משימה מס' 3

המציאי רעיון טכנולוגי לצמצום או לביטול
מספר המאבטחים בלי לפגוע ברמת הביטחון

התשובות הנבחרות

כניסה מבוקרת
בשער אלקטרוני כפול

במוסדות לימוד יוצב שער אלקטרוני כפול: הכניסה בשער הראשון היא באמצעות טביעת אצבע. האדם נכנס ו'נכלא' בין שני השערים. המעבר בשער השני הוא לאחר שחיישן זיהה את האדם, ולאחר שווידא כי הנכנס שוהה ב'כלוב' לבדו. שער א' הוא שער מסתובב, לוודא שרק האדם שהעביר את טביעת אצבעו יכול להיכנס. אם מגיע אורח שטביעת אצבעו אינה מוכרת - יתריע אינטרקום כדי שיוכלו לאשר את מעברו בשער א'.

בקניונים ובמקומות ציבוריים יוצב שער שאינו מאפשר כניסה לאדם הנושא מתכות, עם פיקוח סמוי מדי פעם של אנשי ביטחון. היציאה היא על ידי מעבר בשער מסתובב שאין אפשרות לחדור דרכו.

שיקוף כלי נשק
וסכינים והצבת
דלתות חשמליות

יוצב מכשיר משקף שמבחין בכלי נשק וסכינים. הכניסה היא לכל אדם בנפרד. יהיו דלתות חשמליות בכניסה, לפני המכשיר ואחריו. נכנסים מהדלת הראשונה, ולאחר שהיא נסגרת הגלאי סורק והדלת השנייה נפתחת. כאשר הוא מאותת ניתנת יציאה בלבד.

למקרים של ניסיון לפיגוע או לכניסה אסורה יכולה הסביבה להזעיק את מוקד האבטחה ע"י לחיצה ממושכת על הכפתור האדום. בכל מוקד אזורי קיים מעקב מצלמות שניתן להיעזר בו. מי שמצטייד בנשק לשם הגנה יוכל לסרוק את האישור לנשיאת נשק במקום המיוחד לכך במכשיר. היציאה תהיה דרך שער חשמלי המאפשר יציאה בלבד.

כניסה חכמה
ללקוחות קבועים
ולעובדי המקום

בכל מרחב ציבורי תיפתח עמדת כניסה מהירה אוטומטית ללקוחות / לנכנסים הקבועים, באמצעות כרטיס / צ'יפ אישי / טביעת אצבע. הכניסות החכמות יהיו מאובטחות בגלאי מתכות. אם הגלאי יאותת, הכניסה תיחסם מיד והנכנס יילכד בתוכה.

לקבלת אישור לכניסה המהירה יש לגשת למשרד המיועד לכך, המבקש ממלא טפסים, נבדקים הרקע שלו, העבר, ההשתייכות המגזרית, תדירות הביקור במקום, והוא מתחייב לתנאים שונים כמו אישור מעקב אחר ההתבטאויות שלו ברשת. אם הוא נמצא מתאים – טביעת האצבע שלו תיכנס למאגר והוא יוכל להיכנס בכניסה המהירה. בכל תקופה יש לחדש את האישור.

יצירת מערך
אבטחה חברתי

יצירת אפליקציה בהשראת האפליקציה uber: בכל אזור יהיו מתנדבי הגנה מוסמכים. במקרה צורך, כאשר יש חשוד או אירוע, ילחצו האזרחים על קריאה באפליקציה על מנת לזנק את מתנדב ההגנה לשטח.

המתנדבים שיגיעו הם כאלה שגרים או עובדים בקרבת מקום, או שנמצאו בשטח בדיוק בזמן האזעקה, בדומה ל'איחוד הצלה' ו'החובש'.

מגנומטר עצמאי
וקירות ביטחון
מזכוכית משוריינת

בכניסה לכל מקום יהיו מגנומטרים שבעת שעובר בהם אדם הנושא מתכות חשודות, נסגרים עליו ארבעה קירות זכוכית משוריינת. המאבטח האזורי (הנמצא במרחק כמה דקות) יוכל לתקשר עם החשוד באמצעות מיקרופון או לבוא בעצמו למקום לפי הצורך.

הזכוכית המשוריינת תהיה אף יותר בטיחותית מהמצב כיום, שבו מחבל עלול להתחיל להתפרע מיד כשעוצרים אותו.

מכונות שיקוף
המקושרות למוקד
האבטחה און-ליין

לא ניתן לבטל כליל את המאבטחים, אך ניתן לצמצם את מספרם: בכניסה לקניונים, במקום להציב מאבטח שאגב לעיסת מסטיק משועממת פותח במונוטונית בגאז' של רכב המבקש להיכנס למתחם הקניון,

ניתן להציב מכונות שיקוף, כאשר פקיד אחד בחברת האבטחה צופה במשתקף בכמה רכבים בו זמנית. פשוט, יעיל, בר פיתוח ובר השגה.

רובוטי אבטחה
חכמים ומכונת זיהוי
של תעודות זהות

יוצבו רובוטים חכמים בעלי חיישנים לזיהוי מטענים מסוכנים. כאשר הרובוט יזהה סכנה הוא ישמיע אזעקה חזקה מאוד ויחסום (ילכוד) בגופו את בעל הנפץ.

נוסף על כך, תעמוד מכונה לצד הרובוט, ובה יהיה מקום להניח תעודת זהות. רק כאשר תונח התעודה ותזוהה במערכת, יוכל האדם להיכנס בשער.

כל חייל ויוצא צבא
ישמש כמאבטח
פוטנציאלי

הרעיון אולי לא יחסוך כסף בתחילתו אבל יממש פוטנציאל אדיר שמסתובב ברחובות ארצנו: כל חייל הוא מאבטח פוטנציאלי או אפילו לוחם. כל יוצא צבא יוכל להצטרף למערך של מאבטחים מתנדבים.

אפליקציה מקבילה ל'ביפרים' תזעיק את המתנדב, על כל פעולה המתנדב מקבל גמול לדרבון. תוך כמה שנים כל הרחובות יהיו מלאים במאבטחים.

הקמת חדרוני
מעבר אלקטרוניים

בכניסה למקומות הדורשים אבטחה יוקם חדרון מעבר. בלחיצה על כפתור לפני הכניסה נפתח המחסום הראשון. לאחר שהגלאי מזהה שאדם נכנס המחסום הראשון נסגר. האדם שנכנס לחדרון המעבר נסרק באמצעות מכשירים אלקטרוניים.

לאחר שהבדיקה הסתיימה והתוצאות היו תקינות המחסום השני נפתח ומתאפשרת הכניסה. אם הבדיקה גילתה ממצא שאיננו תקין נשמע צפצוף והמחסום הראשון נפתח שוב – האדם יוכל לצאת אך לא להיכנס פנימה.

צמצום
פתחי הכניסה

צמצום המאבטחים יתאפשר אם יצומצמו הכניסות במקומות המאובטחים. לדוגמא, במקום ארבעה פתחים לקניון, יהיו שניים.

בפתחים הנותרים יוצבו מכונות שיקוף.

הצבת דלת
מסתובבת ננעלת

בכל הכניסות לקניונים או אולמות ודומיהם תוצב דלת מסתובבת. הדלת תפעל בצורה הבאה: יהיה בה מקום מעבר לאיש אחד בכל פעם, וכשחיישני הדלת (כמו כלבים שמריחים חומרי נפץ) יאותתו על חומר נפץ או מתכת, הדלת תינעל.

מערכת הבקרה תשלח מישהו לבדוק את העניין.

קודן למוסדות
כניסה לדמויות
מזוהות בלבד

בשער הכניסה יהיה קודן אשר יסרוק את טביעת האצבע של כל נכנס ורק אם הוא מזוהה במערכת -ייפתח שער הכניסה. הנכנסים הם צוות ותלמידי מוסד הלימוד. כאשר יגיע הורה או מלווה על מנת להוציא את הילד מבית הספר, או בעל מקצוע שהקודן לא מזהה, יצלצל הפעמון אצל המזכירה הראשית והיא תוכל לבדוק ע"י מסך מצלמה מי המגיע והאם להרשות את כניסתו.

הקודן תהיה מתוכנתת לפי שעות סיום הלימודים בכיתות, כאשר לדוגמא: כיתה ד' 2 מסיימת את יום הלימודים בשעה: 12:00 - כל התלמידים השייכים לאותה כיתה יוכלו להעביר את האצבע בקודן והשער ייפתח. לעומת זאת אם ינסה לצאת ילד מכיתה אחרת - הקודן לא יפתח את השער. כאשר ילד יצטרך להשתחרר מוקדם מהצפוי הוא יוכל לעבור דרך המזכירה / ההנהלה, והם יאפשרו זאת.