שלב 3 משימה מס' 1

הציגי רעיון יצירתי לפתיחה המשרתת
את המסר, כדי למנף פתיחת הרצאה מקצועית
בנושא 'קריאיטיב בעסקים' לקהל נשים בוגר ופיקח

התשובות הנבחרות

הנואם שפורץ
מתוך הקופסא

על במת הנאומים תעמוד בצד, קופסא גדולה. הקופסא תהיה צבועה בגוני הבמה וסביבותיה, כך שלא תתפוס תשומת לב מיוחדת. מהצדדים ומלמעלה - הקופסא תהיה סגורה, ומאחור - תישאר פתוחה, כך שייווצר מעין תא שניתן להיכנס אליו בקלות מאחור. דפנות הקופסא תהיינה מחוברות בצורה רופפת ולא הרמטית, כך שבמכה קלה - הקופסא נפתחת כולה מכל הכיוונים. הנואם יסתתר בתוך הקופסא, בלי שהקהל ידע, וברגע שהוא אמור להתחיל לדבר - הוא יפרק את הקופסא מבפנים ב'בעיטה', ויצא בדרמטיות.

ניתן לשדרג את הדרמטיות עם השמעה של קול נפץ במערכת ההגברה ברגע ה'פריצה', ובתוספת עשן. מובן שהמשפט הראשון של המרצה ידבר על 'חשיבה מחוץ לקופסא'...

זינוק עוצמתי

המרצה עולה לבמה בהתלהבות, ממהר לגשת לעמדת הנואמים, ולפתע - הוא מועד ונופל. הוא כמובן צריך לשחק זאת היטב, כך שהנפילה תיראה טבעית ותיצור בהלה רגעית בקהל. הבהלה תיצור את הדריכות המושלמת עבור המרצה. ואז, תוך כדי שהמרצה משחק את תפקיד ה'מפודח', כשפרצופו משדר הלם ובלבול, הוא מתרומם בפתאומיות, מזנק מהרצפה, מזדקף ואומר: "כשעסק רוצה לזנק..." וממשיך את דבריו.

הקהל מבין מיד שהנפילה הייתה מבוימת, וכך המסר של הזינוק נשאר צרוב בתודעה.

קרטיב עסקים

בבמה יהיה חפץ גדול מכוסה. המרצה תקדים ותאמר שההרצאה תדבר על החפץ הזה ומשמעותו בעולם הפרסום, תינתן אפשרויות לניחושים. די מהר יוסר הלוט ויתגלה קרטיב מפואר מקלקר.

מה לומדים ממנו? *למכור קרח לאסקימוסים - זה אפשרי בפרסומת נכונה; *להתאים את המוצר לכל שכבת גיל - במראה ומילוי מתאים; *השם שלו מוצלח וקולע - קר וטוב; *וצריך לנצל את המומנטום כי אחרת הוא נמס...

המרצה החורג
מן הצללים

האולם חשוך והמרצה עומד לפני מסך מואר ודמותו יוצרת צללית. ברקע מתחילה מוסיקה דרמטית והמסך מעביר תמונות המרמזות על הנושא המדובר. המרצה מתחיל לדבר ואז בהדרגתיות מבהירה התאורה את דמותו.

לזרוק את הכדור
אל הקהל,
ולתפוס עניין

כמרצה, אעלה על הבמה, ולפני שאתחיל בנאומי אסובב את הגב אל הקהל, אוציא מכיסי כדור פינג פונג קטן ועליו כתובה שאלה כללית ומנחה להרצאתי. בדרמטיות אזרוק את הכדור אל הקהל ורק אז אסתובב אליו.

אפנה לתופס/ת הכדור ואבקש ממנה לענות לי על השאלה הכתובה על הכדור. מכאן אמשיך להרצאתי. את הכדור יכול להחליף מטוס מנייר או כל גימיק מעניין אחר.

הקהל יפתח
את האירוע

קהל שבא להרצאה בנושא "קריאייטיב בעסקים" הוא קהל מקורי ושוחר אתגר, ולכן מתאים לגרום לקהל לפתוח את האירוע בעצמו. בתחילת האירוע יוצג אתגר: חידה שכלית או משימה שדורשת תנועה בחדר (בדומה לחדר בריחה).

על המשימה להיות קצרה על מנת שתישמר כאקורד פתיחה בלבד, אך רק באמצעות פתרונה תחל ההרצאה. לאחר הפתרון ובהתאם לאופי ותקציב האירוע יכולה לעלות מעלית מקרקעית הבמה, הווילון יפתח ו-המרצה יגיע.

פתיחה בלתי
הוגנת מכוונת

המרצה תפתח את ההרצאה בתחרות בלתי הוגנת: מי שבבעלותה עסק פרטי - תצביע! לאחר תום ההצבעה המרצה תשאל: מי מתערבת אתי על מאה שקל, שבשורה שלוש ביציע נמצאות שבע בעלות עסק פרטי? אכן לא הוגן. העין של המרצה התמקדה בשורה שלוש ביציע, אבל הקהל לא התמקד דווקא שם...

הפתיחה תמחיש עד כמה צריך למשוך את עיני הלקוח אל המסר הרצוי באמצעים יצירתיים, כי אחרת – הוא לא יתמקד במסר שלנו...

אין צורך לצאת
מהקופסא; ההפתעה
כבר בפנים

המרצה הפדנט מתקדם אל הבמה בצעדים שווים, נעמד בבטחה מול המיקרופון והקהל הדרוך נושא אליו עיניים מעריצות הממתינות למוצא פיו. דממה. השניות מצטרפות לדקה של שקט תמים החולף כמו נצח. המרצה במקומו, כולם יושבים וממתינים בדריכות. הדממה ארוכה מידי, עד מתי?!

ברגע השיא נשמע קולו המושיע של המרצה: "שלום לכולם! ותודה על ההקשבה. כולכם הקשבתם כאן בלא מודע, למילים של שתיקה שנאמרו במקום בלתי צפוי הפתיעו את כולנו. הנושא עליו נדבר היום: 'קריאייטיב בעסקים' בשביל מה לצאת מהקופסא אם ההפתעה בתוכה?! בשביל מה לטרוח בהכנת פתיח מרשים להרצאה, אם שתיקה יכולה לתת תוצאה כפולה? היום נלמד ליצור מכירות באמצעות רעיונות בנאליים...."

פתיחה מצחיקה
ומחממת אווירה

בפתיחת הרצאה יושמע פס קול של צחוק מתגלגל שמחמם את האווירה, משחרר ופותח את הריכוז, ואז להתחיל את ההרצאה שנושאה הוא: כדי לצחוק כל הדרך אל הבנק וכדי שההצלחה תאיר פנים, יש לפעול בשמחה ובשחרור.

אווירובטיקה,
כדור וזריקה קולעת

יוזמנו שלוש נציגות מהקהל, ויתבקשו ליצור כלי טיס מדף ניר, לאו דווקא לפי כללי האווירובטיקה. מי שכלי הטיס שלה יגיע הכי רחוק – היא המנצחת. בדרך כלל המשתתפות ינסו ליצור כלי דומה למטוס, אך המנצחת היא דווקא מי שתכדרר את הניר לכדור, והוא כמובן יגיע הכי רחוק...

מסקנה: כדי להגיע רחוק, לפעמים דווקא הרעיון הפשוט, אבל היצירתי והפורץ את המסגרת, הוא הגאוני והמנצח.

ביום תקלות

לביים 30-60 שניות (לא יותר!) של תקלות ברמקול או בתאורה עד להתחלת הדיבור. לאחר מכן לסכם: מה שחווינו לא היה נעים. ככה זה כשמתנהלים בשיטת 'שלוף' ו'סמוך' - אם אתם לא רוצים שהעסק שלכם ייראה כך, הקשיבו היטב להרצאה... היתרון של פתיחה זו: אפס עלויות.

פתיח
שלושת ההבדלים

המרצה יפתח בהשוואה: "מצאתי שלושה הבדלים בינינו. האחד: אני עומד ואתם יושבים, השני: אני מדבר ואתם מקשיבים, השלישי: אני קצת מתוח ואתם - סקרניים. אז לאחר שאנו כבר מעט מכירים, אפשר להיכנס לעניינים...

ועוד משהו, אגב, כשאדם מחייך, הראש שלו פתוח והוא קולט טוב יותר את החומר, אז תמשיכו לחייך ותיהנו".

חידון מעורר
חשיבה

להציג על הבמה או על גבי מסך חפץ גדול שימושי ורגיל. לבקש מהיושבות בקהל לפחות עשר אפשרויות לשימוש בו מעבר לשימוש הרגיל. אפשר לתת ליושבות בקהל קליקרים שיאפשרו לכתוב במילים את הרעיונות שלהן על גבי המסך.

רעיון נוסף: להציג חדר בריחה על מסך, ובו חידות שהפיצוח שלהן הוא יצירתי. מי מהקהל שפותרת את החידות ''יכולה להישאר להרצאה''.