שלב 2 משימה מס' 6

הציעי גישה או טכניקה מקורית לעודד ילדים
לשתות שמונה כוסות מים ביום
כתחליף למשקאות מתוקים

התשובות הנבחרות

גימיק
הכוס החווייתית

יצירת כוסות עם דגמי תלת-ממד לחוויה מעניינת לילד בשעת השתייה, כדי שתוסח דעתו שמדובר במים.

למשל: *תמונת אקווריום ובה דגים זזים, תמונת גן שעשועים מיוחד וכו'. אמנם עם ההרגל תפחת ההתלהבות מהגימיק, אך הרגל שתיית המים כבר ייטמע בילד. דרך נוספת לעידוד צריכת המים: כוס שתנגן מנגינות שונות רק כאשר יש בתוכה מים.

תווית מים
קוסמת

עיצוב תווית מעניינת לבקבוקי המים, כך שכשילד יבחר לעצמו שתייה, יעדיף את בקבוק המים.

כוס מפלסטיק
מתוק בעיצוב צבעוני

יומצא פלסטיק בטעם מתוק תמידי: ברגע שהפה נוגע בכוס או בבקבוק - התחושה היא שהשתייה מתוקה. כדאי שהבקבוק יהיה גם צבעוני כך שהמים ייראו כמו מיץ.

מבצע פרסים
לאיסוף מתוך הבקבוק

שיווק בקבוק בנפח של חצי מכמות המים שילד צריך לצרוך ביום רגיל. בתחתית הבקבוק יונח כדור הפתעה שניתן להוציאו בסיום השתייה. את ההפתעה צריך לאסוף, ולהשלים לאוסף שמקנה פרס גדול או הגרלה שווה.

שיתוף פעולה
עם תמי 4:
בִּקבקת - שיחקת!

סטארטפ דיגיטלי חדשני, בו רוכשים לכל ילד בקבוק איכותי מתמי 4 עם צג אלקטרוני המשגר נתונים ומסונכרן עם חברת תמי 4. בכל יום יש למלא את בקבוק המים (750 ל') פעמיים לפחות, ולסיים את כולו. המערכת האלקטרונית קולטת את פעולת השתייה ומשגרת למערכת את פרטי בעל הבקבוק. ניתן להוסיף עידוד אלקטרוני בכל פעם שהילד שותה מים.

בכל חודש נערכת הגרלה על מתנות יקרות ערך, בין הילדים שעמדו במשימה. המיזם החדשני סוחף את כל הילדים, כל ילד מצטייד עם בקבוק תמי 4. הפעילות סביב הבקבוקים מתחדשת כל הזמן וכוללת פעילויות קיץ ייחודיות, מתחמי מים ועוד. במקביל ניתן להרחיב את שיתוף הפעולה לחברות נוספות של מיני בר או למשרד הבריאות.

בקבוק חוויית
משמיע קולות

א. בקבוק מאיר ומשמיע קולות: לדים יקשטו את הבקבוק ויובנה בתוכו רמקול. בכל ירידה של מד המים - הלדים ידלקו ביחס לירידה (ככל ששותים יידלקו יותר לדים). כמו כן לאחר שתייה של רבע / חצי / שלושת רבעי בקבוק, יכריז הבקבוק: "עשית את זה" /"שתו עוד מים" / שיר שקשור לשתייה ולמים. ב. בקבוק שעליו צג המורה כמה כוסות נשתו היום. ניתן לערוך תחרות בין הילדים - מי ישתה יותר עד סוף היום.

לבקבוק יהיה זיכרון חכם שיזכור כמה מים שתה הילד גם לאחר תום המים ומילוי הבקבוק מחדש. בכל איפוס תאריך (בשעה 00:00:00) כל המונים יתאפסו.

תחרות וציוד
הילד בבקבוק אישי

רעיונות ליישום בבית: תחרות שתייה בין הילדים: ממלאים את הכוסות של כל הילדים ומי שגומר לשתות ראשון מנצח.

רעיון נוסף, ציוד הילדים בבקבוקי מים אישים במיקום נגיש (בדרך כלל הם מונחים על השיש ואינם נגישים מספיק).

שלגומים
במימון המדינה

המדינה תייצר כעין 'איגלואים' ('שלגומים') שתכולתם היא מים ולא תרכיז מתוק. כמות המים שיכיל כל מוצר יהיה זהה לכוס מים אחת. השלגומים יחולקו חינם מטעם המדינה ויהיו ניתנים להשגה במרכולים בצורה קפואה או נוזלית-קרה.

בתחילה תהיה הצפה של ילדים שיבואו לראות במה מדובר, בהמשך הביקוש יתמתן וכל מי שילך ברחוב ויהיה לו חם או סתם יהיה צמא - ייכנס לחנות ויבקש שלגומים. להצעה זו יש מגבלה כלכלית, אך בסכומי העתק שמושקעים בפרסומת לעידוד שתייה – ניתן להשתמש למימון השלגומים. בהמשך, לאחר שהאזרחים יתרגלו במשך שנים לצרוך שלגומים, תוכל המדינה להמשיך לשווק אותם בתשלום.

בר מים
חווייתי לילדים

כאמא שנושא זה חשוב לי מאוד אני שואפת ליצור מכשיר חדש או שכלול של מכשיר קיים כדוגמת בר המים של תמי 4, ונוסיף לו אפשרות של לחצן "ילדים" (ידידותי יותר מהסטנדרט). המכשיר מיועד להגדרת כמות הכוסות הרצויה לשתייה בבית על פי מספר הילדים. כל כוס שנמזגת מקרבת את הילדים ליעד ומדגימה איור של סמיילי או כל סמל אחר שיינתן לבחירה.

לחלופין, אם לא הגענו ליעד והיום כבר מתקרב לסיומו, יתקבל סמיילי בלתי מושלם או עצוב, בתוספת עידוד למאמץ להגיע ליעד. פונקציה נוספת: התמונה של סמיילי תיווצר במשך מילוי הכוס, כך שאם הילד מילא רק חצי כוס ייווצר רק חצי סמיילי.

בקבוק מים
עם מד שתייה

יש ליצור בקבוק מים ממותג אליו יוצמד מעין מחוג, ובכל פעם שהילד ישתה - המחוג יזוז, כך שבסיום הבקבוק (שתכולתו תהיה 8 כוסות מים) – המחוג יגיע לקצה, ואז הילד יקבל פרס.

משחק פירמידת
כוסות לעידוד שתייה

משחק ילדים פופולרי הוא בניית פירמידת כוסות חד פעמיות. הילדים מנסים להעמיד פירמידה גדולה ככל האפשר, בלי שתיפול. אפשר לנצל את התחביב ולמכור בחנויות מארזים קטנים של שמונה כוסות חד פעמיות יציבות, וכיתוב על גבי המארז: "בכל יום צריך לשתות שמונה כוסות מים לפחות".

אפשר להדפיס עליהן דמויות מותגים כמו סמי הכבאי, תותית, מיקי מאוס ועוד.

בקבוק מתקפל
לפי כמות השתייה

הבקבוק מתכווץ לפי כמות הכוסות שהילד שתה: הבקבוק המחולק לשמונה מקטעים שווים שכל חלק שווה בנפחו ל-180 סמ"ק (נפח כוס), כשהבקבוק מלא הוא פתוח כולו, וכשמסיימים לשתות כוס ניתן לכווץ את הבקבוק לגודל של שבע כוסות, וכן הלאה, עד לנפח כוס אחת בלבד.

הבקבוק המעניין בצורתו יעודד את הילדים לרצות לצמצם את נפח הבקבוק ע"י שתיית המים. אריזת הבקבוק תלווה בעיצוב גרפי אשר יתמוך בעיצוב הבקבוק ויסמן את כמות המים שנותרה

בקבוקים וקשיות
שתייה במגוון טעמים

כיום בעולם התעשייה קיימים חידושים רבים, אפשר לנצל זאת כדי לייצר פלסטיק בטעמים. בקבוקים ייווצרו בטעמים שונים, והשתייה בפנים תהיה מים בלבד.

אפשר לייצר גם קשים בטעמים, וכששותים בעזרת הקש מקבלים טעם קולה / לימונענע / מיץ תפוזים. הילדים ירגישו טעם כמו במשקאות מתוקים אך ישתו מים! (חשוב להדגיש כי הרעיון ישים ופותח ע"י הכימאי איציק לביא ומוצרו נקרא RIGHT CUP).

יצירת דמותג
שמעודד צריכת מים

יעוצב דמותג בצורת פיל בעיצוב מתוק מושך את העין. אפשר לעצב כוס בצורת הדמותג, כשהחדק הוא הקשית. כמו כן אפשר לעצב קנקן מים תואם.

לדמותג יהיה שם, כמו 'מיימו', וייכתבו ספרים שמספרים עליו, סרטים שמעודדים שתיית מים, משחקי מחשב, פאזלים וכדומה. אפשר גם לערוך הגרלה למי שישלח סרטונים של הילד שותה מהכוס הממותגת.

תחרות ביתית
לשתיית מים

ניתן להציע תחרות בין האחים, וליצור דף מבצע: מי שישתה לפחות שמונה כוסות מים ביום (מים בלבד!) יקבל פרס קטן. (לשים לב לא להגזים בכמות המים). לאחר שבוע, מי ששתה לפחות 48 כוסות מים (8*6), יקבל פרס גדול יותר. אפשר להציע לכל הילדים פרס משותף, כמו טיול מיוחד, ואז הם יעודדו זה את זה לשתות מים.

בשלב זה לא כדאי למנוע לחלוטין שתייה מתוקה מילדים שרגילים לכך, אלא לעודד את שתיית המים ("הם יעזרו לנו להיות בריאים וחזקים יותר"). אם ישתו יותר מים ממילא ישתו פחות מתוק. במקביל, חשוב שגם ההורים יקפידו לשתות בעיקר מים.

גימיק בקבוק
עם תמונות מתחלפות

הבקבוקים יכילו נפח של שמונה כוסות ועליהן תמונות שונות מתחלפות. כל כוס שנצרכת מגלה עוד חלק בתמונה שעל הבקבוק, וכשהבקבוק מתרוקן מתגלה התמונה השלמה. ניתן להוסיף כיתוב: שתית? תהיה בריא. או: 'מים - מוסיפים לך בריאות'. לכל ילד יהיה בקבוק אישי למעקב על כמות השתייה ולהנאה מיוחדת מפעולת המזיגה והשתייה.

בקבוק עם תא
סוכריות ללא סוכר

בקבוק פלסטיק לשימוש רב פעמי שתכולתו שמונה כוסות והפיה שלו היא קשית. בקצהו התחתון יהיה תא נפרד ובתוכו סוכריות טבעיות, מסטיקים ללא סוכר או ממתק קטן אחר, עדיפות לבריא. לחלופין יהיה שם משחק קטן. בתוך הבקבוק עצמו תהיה דיסקית עשויה שעם או חומר צף אחר.

כאשר הבקבוק מלא, הדיסקית יורדת עם מפלס המים. כאשר הוא מתרוקן - הדיסקית לוחצת על כפתור שגורם לכך שהממתק ייפלט מלמטה דרך חור ייעודי.

כוס שורקת
בסיום השתייה

כוס עם קשית מובנית (כמובן מקושטת). הקצה התחתון של הקשית יהיה בנוי כמשרוקית. כשהילד ישתה לא יישמע קול שריקה אלא רק בסיום, כשהמים ייגמרו, משום שהילד ימשיך לשאוף, ייכנס אוויר למשרוקית וזו תשרוק.

הילד ירצה לסיים את השתייה כדי לשרוק. ההורים צריכים להיות חכמים ולתת לילד את הכוס רק כשהיא מלאה במים.

טרופיות מים –
שמונה כוסות בשלוק

קמפיין בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, במקומות המועדים לסכנה תחת הסיסמה 'עושים חיים – לא הורסים חיים': יחולק פלייר בכניסה לשמורה יחד עם מפה / קבלה וכו׳. בפלייר פירוט של הזהירות הנדרשת במקום המסוים וכמו כן תמונות ופרסומי צבע מהעיתונות / מהחדשות על אסונות שאירעו במקום זה בשנים קודמות.

כמו כן יוצב שילוט גדול וצבעוני במקומות המועדים לסכנה ובו תמונות וסיפורי אסונות שאירעו במקום בשנים קודמות.